8 روش خانگی برای درمان اسهال
نوشته شده توسط : saadat0011

1. برنج سفید

بعضی از افراد برنج خوردن را دوست ندارند، چون برنج مزه‌ی منحصر‌به‌فردی ندارد. مخلوط کردن برنج با مواد غذایی مختلف می‌تواند باعث خوشمزه‌تر شدن آن شود. البته اگر دچار اسهال شدید، نباید آن را با مواد غذایی دیگر ترکیب کنید و باید آن را به‌تنهایی بخورید. برنج مدفوع را سفت کرده و از این طریق به درمان اسهال کمک می‌کند. حواستان باشد به برنج ادویه نزنید.

مواد لازم

  • برنج سفید

طرز استفاده

مقداری برنج را بپزید و آن را بخورید. می‌توانید به همراه برنج مقداری ماست میل کنید.

2. سوپ هویج

هویج را به داشتن خواص فوق‌العاده برای سلامت چشم‌ها می‌شناسیم. البته افزایش سلامت چشم تنها خاصیت این سبزی نارنجی رنگ نیست. هویج به درمان سریع‌تر اسهال کمک می‌کند و به بدن ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی می‌دهد. بدن برای ریکاوری سریع‌تر به این مواد مغذی نیاز دارد.

مواد لازم

  • هویج
  • نصف فنجان آب
  • نمک

طرز تهیه

مقدار مناسبی هویج را خرد کنید و آن‌ها را درون یک قابلمه بریزید. نصف فنجان آب به قابلمه اضافه کنید و آن را روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید هویج‌ها برای چند دقیقه روی حرارت بمانند تا بپزند. همان‌طور که هویج‌ها در حال پختن هستند، مقداری نمک به آن‌ها اضافه کنید. زمانی که هویج‌ها خوب پختند، زیر اجاق را خاموش کنید. سوپ هویج را داخل یک کاسه بریزید و وقتی کمی خنک شد، آن را میل کنید.

3. آب

 

همیشه شنیده‌ایم که باید حدود ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشیم تا بدنمان هیدراته بماند. زمانی که دچار اسهال می‌شوید، بدنتان دچار کم‌آبی می‌شود، بنابراین باید بیشتر از قبل آب بنوشید. اگر از اسهال رنج می‌برید، در طول روز حدود ۱۰ لیوان آب بنوشید تا بدنتان دهیدراته نشود. اگر نوشیدن ۱۰ لیوان آب در طول روز برایتان دشوار است، می‌توانید آب گوشت و مرغ بخورید. فقط حواستان باشد که در آب گوشت و مرغ از ترکیباتی که اسهال را بدتر می‌کنند استفاده نشده باشد.

4. روغن سیاه‌دانه

از روغن سیاه‌دانه برای درمان سایر مشکلات گوارشی استفاده می‌شود. می‌توانید برای درمان اسهال از این روغن کمک بگیرید.

مواد لازم

  • روغن سیاه‌دانه
  • ماست بدون طعم

طرز تهیه

مقدار کمی از روغن سیاه‌دانه را درون یک فنجان ماست بدون طعم بریزید. مخلوط را خوب هم بزنید و نوش جان کنید. این مخلوط را بعد از غذا بخورید. دو بار در روز ترکیب ماست و روغن سیاه‌دانه را میل کنید تا علائم اسهال به‌طور کامل برطرف شوند.

5. موز

در بالا گفتیم که موز به تسکین مشکلات مربوط به معده مانند اسهال کمک می‌کند. خوردن یک عدد موز به دلیل اینکه پکتین زیادی دارد می‌تواند به متوقف کردن اسهال کمک کند.

مواد لازم

  • موز: یک عدد

طرز استفاده

موز را به‌تنهایی به‌عنوان میان وعده میل کرده یا آن را با ماست بدون طعم یا مغزها ترکیب کنید و بخورید. برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید، موز رسیده بخورید. در نظر داشته باشید که موز نرسیده ممکن است منجر به مشکلات گوارشی شود.

6. از مصرف محصولات لبنی (به غیر از ماست) خودداری کنید

محصولات لبنی از جمله شیر، کره و پنیر باعث بدتر شدن اسهال می‌شوند. بنابراین افرادی که دچار اسهال هستند نباید این محصولات را بخورند. همچنین اگر از ناتوانی در تحمل لاکتوز رنج می‌برید، باید دور محصولات لبنی را خط بکشید. بعد از اینکه اسهالتان برطرف شد می‌توانید دوباره محصولات لبنی را میل کنید.

7. به اندازه‌ی کافی استراحت کنید

زمانی که دچار اسهال می‌شوید، یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید بکنید این است که به اندازه‌ی کافی استراحت کنید.

اگر به‌ اندازه‌ی کافی نخوابید و استراحت نکنید، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌ها و عارضه‌های مختلف قرار می‌گیرید و بدنتان ضعیف‌ می‌شود. استراحت کردن همیشه مهم است، اما اهمیت آن در صورت ابتلا به اسهال دو چندان می‌شود. زمانی که استراحت می‌کنید، بدنتان برای ترمیم و درمان خود فرصت پیدا می‌کند.

8. آنتی‌بیوتیک مصرف کنید

برای درمان اسهال ناشی از باکتری یا انگل ممکن است به آنتی‌بیوتیک نیاز پیدا کنید. در چنین مواردی اسهال می‌تواند بعد از مصرف آب یا مواد غذایی آلوده رخ دهد. در نظر داشته باشید اسهال در صورتی که ناشی ازعفونت‌های ویروسی باشد، با آنتی‌بیوتیک درمان نمی‌شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اسهال معمولا طی چند روز برطرف می‌شود. زمانی که دچار اسهال شدید، روش‌های درمانی ذکر شده در این مقاله را به کار بگیرید تا بهبود سریع‌تر را تجربه کنید. اگر اسهالتان بیشتر از سه تا چهار روز طول کشید، باید برای دریافت درمان مناسب به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند با تجویز داروهای مناسب به شما کمک کند هرچه سریع‌تر از شر اسهال خلاص شوید. در نظر داشته باشید که اسهال ممکن است علامت یک بیماری‌ زمینه‌ای باشد.

کلام آخر

اسهال عارضه‌ای است که ممکن است هر کسی آن را تجربه کند. اگر زمانی که بیرون از خانه هستید دچار این عارضه شوید، ممکن است در پیدا کردن سرویس بهداشتی با مشکل مواجه شوید. بنابراین باید روش‌های درمان سریع اسهال را بلد باشید. در این مقاله از دیجی‌کالا مگ علل و روش‌های خانگی برای درمان اسهال را به شما معرفی کردیم. از جمله ترفندهای خانگی برای درمان اسهال می‌توانیم به دنبال کردن رژیم غذایی BRAT، مصرف زنجبیل، نعناع، ماست، غذاهای آبکی، تخم شنبلیله، چای بابونه، سرکه‌ی سیب و.‌.. اشاره کنیم. آیا روش مفیدی را برای درمان فوری اسهال سراغ دارید؟ 

 

شورت لینک: yun.ir/hltq8e





:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 10 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: